اخبار مجالس و عروسی

ساخت وبلاگ

تفاوت افسردگی با غمگینی چیست؟

یک روان‌شناس با اشاره به اینکه افسردگی دلایل و انواع مختلفی دارد گفت: برخی افسردگی‌ها بدون دارو و برخی با دارو بهبود می‌یابند اما نباید افسردگی را با غمگینی اشتباه گرفت.

سیما فردوسی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه افسردگی جزو اختلالات عاطفی است گفت: افسردگی انواع مختلف دارد . از علامت های بارز افسردگی این است که اتفاقاتی که قبلا فرد از آنها لذت می برده الان او را شاد نمی کند. همچنین فرد افسرده یا بسیار زود تحریک و عصبانی می شود و یا خُلق پایینی دارد و حوصله حرف زدن و تحرک و انجام هیچ کاری را ندارد.

مقالات دیگر: دندانپزشکی در منزل

وی افزود: افسردگی علامت های دیگری هم دارد . در برخی بیماران افسرده ، خواب و اشتها مشکل پیدا می‌کند. افسردگی می‌تواند موجب اختلال در روابط فرد با دیگران شود. افراد افسرده بیش از انسان های معمولی به مرگ فکر می‌کنند و بعضا دچار کابوس هستند. افسردگی می‌تواند مشکلات جسمانی مثل کمردرد و معده درد را همراه داشته باشد و در خانم ها می‌تواند موجب اختلال در قاعدگی شود.

 

فردوسی با بیان اینکه برای تشخیص بالینی افسردگی؛ این علامت های مذکور باید حداقل برای دو هفته و مستمر وجود داشته باشند متذکر شد: غمگینی با افسردگی کاملا متفاوت است. همه ما غمگینی را تجربه کرده ایم . غمگینی می‌تواند در اثر اتفاق و خبری بد برای مدتی کوتاه ایجاد شود.

متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

وی در پاسخ به اینکه چه کار کنیم تا غمگینی تبدیل به افسردگی نشود گفت:  اینطور نیست که غم‌های معمولی انسان را به یک فرد افسرده تبدیل کند. چون افسردگی دلایل مختلفی دارد و می تواند مربوط به عوامل داخلی بدن انسان مثل عدم تعادل در ترشح هورمون‌های مختلف باشد. بخشی دیگر از افسردگی ها در اثر عوامل محیطی به وجود می آیند. فرد افسرده آنچه که برایش بسیار عزیز بوده را از دست داده و با فقدانی بزرگ روبرو است.

 

روانشناس بالینی کشورمان با تاکید بر اینکه با یک علامت نمی توان افسردگی را تشخیص داد گفت: این علامت ها باید توامان بوده و حداقل دو هفته مستمر ادامه داشته باشد. افرادی که بسیار درگیر کارهای روزانه و خسته هستند و زندگی برایشان تکراری شده است، می‌توانند با فعالیت‌های ورزشی و سفرهای کوتاه از افسردگی خود پیشگیری کنند.

 

فردوسی با اشاره به اینکه درمان افسردگی در مراحل اول نیاز به دارو ندارد گفت: افسردگی شدید نیاز به دارو درمانی دارد. افسردگی‎ های شدید معمولا دو قطبی هستند. افراد دو قطبی گاهی کاملا افسرده و گاهی کاملا سرخوش هستند. مواقعی کاملا بی‌اشتها و برخی مواقع کاملا پر اشتها هستند. این افراد برخی مواقع کم خواب و برخی مواقع پرخواب هستند. این افراد کاملا افراطی هستند برخی مواقع خُلق بسیار بالا و برخی مواقع خُلق بسیار پایین دارند. بسیار صحبت می کنند و به دیگران اجازه صحبت تمی دهند. این افراد باید کمی دارو مصرف کنند تا به حالت تعادل برسند

 

وی شد:  اما معمولا افرادی که در اثر عوامل محیطی افسرده و خسته می‌شوند نیاز به دارو درمانی زیادی ندارند و با مراجعه به روانشناس باید از راه درمان های شناختی، سبک زندگی خود را تغییر دهند تا روحیه آنها بهتر شود. 

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 154 تاريخ : چهارشنبه 30 شهريور 1401 ساعت: 15:05

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

افزایش اختلالات اسکلتی و عضلانی کودکان ایرانی در دوران کرونا

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران هشدار داد شیوع همه گیری بیماری کرونا باعث شده اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان کشورمان ۳۰ درصد افزایش یابد.

 

به گزارش صبای سلامت، احمد مؤذن زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان به علت بی تحرکی، استفاده از رایانه و تغذیه نادرست در مدت شیوع همه گیری کرونا تاکنون افزایش یافته و آنان در ۴۰ سالگی دچار بیماری پوکی استخوان و غیره می شوند در حالیکه تمرین و آموزش‌ وزرش های مناسب در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر است.

 

وی اظهارداشت: به عنوان مثال اگر یک فرد روزانه ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد، از بروز پوکی استخوان در سنین ۵۰ سال به بالا پیشگیری می شود.

 

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری برعهده پزشک است و با روشهای درمان فیزیوتراپی می تواند از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مقالات دیگر: کدکم دندانسازی

مؤذن زاده با بیان اینکه تعیین شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی تدوین شده و به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسیده است، گفت: ۱۴ ماه از تصویب این شرح وظایف می گذرد،

ولی ابلاغ نشده است، در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری عرصه سلامت رعایت استانداردهای جهانی و منافع بیمار حائز اهمیت است ولی در کشور ما تعارض منافع وجود دارد.

مقالات دیگر: کاربرد فیزیوتراپی

وی با اشاره به نگرانی در مورد مهاجرت فیزیوتراپیست ها، گفت: بطور متوسط سالانه ۲۰۰ درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست به سایر کشورها داریم که این موضوع نگران کننده است.

 

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع مشکلات اسکلتی و عضلانی و اینکه مردم نیاز بیشتری به دریافت خدمات فیزیوتراپی دارند، باید شرایط مطلوب برای فیزیوتراپیست ها فراهم شود تا آنها به دلایل مختلف از جمله رفاهی و معیشتی مهاجرت نکنند.

 

وی تصریح کرد: اکنون هشت هزار فیزیوتراپیست در کشور، داریم و حدود هزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.

 

مؤذن زاده توضیح داد: برخی از فیزیوتراپیست ها  در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور و مابقی در  سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

 

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود، با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه شده است.

 

به گفته مؤذن زاده ، مردم  نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و با توجه به این موضوع باید افراد با صلاحیت حرفه ای در رشته فیزیوتراپی تربیت شوند.

 

محمد اکبری دبیر علمی سی و سومین کنگره فیزیوتراپی نیز در ادامه این نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگی ماشینی  از ۳ دهه پیش و شیوع کرونا فعالیت فیزیکی بین مردم کاهش یافته ،شیوع آسیب های اسکلتی و عضلانی در مردم  به خصوص دانش آموزان۲ برابر افزایش یافته است.

 

وی افزود: سیستم اسکلتی و عضلانی اهمیت زیادی دارد در واقع موتور محرکه تمام سیستم های بدن است ، امروزه دغدغه این است مقاطع تحصیلی فیزیوتراپی ارتقا نیافته و  ارائه خدمات نیز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت .

 

وی با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی خطر ابتلا به  بیماری ها را  کاهش می دهد، اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسکلتی و عضلانی دارند و اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. پیشنهاد می شود مسوولان وزارت بهداشت به استانداردهای جهانی فکر کرده و سیاست های لازم را  در این زمینه اتخاذ کنند.

 

سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب‌های عصبی عضلانی و اسکلتی، فیزیوتراپی در آسیب‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری‌های کودکان و عمره ، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود.

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 29 شهريور 1401 ساعت: 19:20

نکته بهداشتی روز:

عواملی که حمله میگرنی را آغاز می‌کنند

میگرن سردرد شدیدی است که می‌تواند باعث تهوع و حساسیت به نور و صدا هم بشود.

 

 علت دقیق میگرن نامعلوم است، اما تصور بر این است که نتیجه فعالیت غیرطبیعی مغزی باشد که بر طور گذرا بر پیام‌های عصبی، مواد شیمیایی و عروق خونی در مغز اثر می‌گذارد.

 

هنوز روشن نیست که چه چیزی باعث این تغییر فعالیت مغزی می‌شود، اما ممکن است زمینه ژنتیکی فرد احتمال دچار شدن به میگرن در نتیجه عوامل خاص را بیشتر کند.

 

عوامل زیادی به عنوان عوامل احتمالی محرک یا آغازگر میگرن پیشنهاد شده‌اند، از جمله عوامل هورمونی، عاطفی، جسمی، رژیم غذایی، محیطی و دارویی.

 

این عوامل محرک بسیار شخصی هستند، و ثبت یادداشت‌های روزانه برای شناسایی یک عامل محرک که به طور مداوم باعث حمله میگرن می‌شود، سودمند است.

 

گاهی تشخیص اینکه چیزی یک عامل محرک میگرن است یا در واقع یک علامت اولیه حمله میگرن است، مشکل می‌شود.

 

عوامل هورمونی

برخی از زنان در حدود زمان خونریزی قاعدگی احتمالا به علت تغییرات هورمون‌هایی مانند استروژن در این زمان دچار میگرن می‌شوند.

 

این نوع میگرن معمولا در فاصله روز دوم پیش از شروع قاعدگی تا روز سوم پس از آن رخ می‌دهد.

 

برخی از زنان فقط در این هنگام دچار حمله میگرنی می‌شوند که «میگرن قاعدگی خالص» نامیده می‌شود. اما اغلب زنان میگرن را در زمان‌های دیگر هم تجربه می‌کنند که در این صورت آن را «میگرن مربوط به قاعدگی» می‌نامیم.

خریدار فرش دستباف

در بسیاری از زنان میگرن پس از یائسگی بهبود پیدا می‌کند، اما یائسگی به نوبه خود می‌تواند در برخی از زنان آغازگر میگرن باشد یا آن را بدتر کند.

 

عوامل عاطفی

استرس، اضطراب، تنش، ضربه عاطفی، افسردگی و هیجان می‌توانند آغازگر میگرن باشند.

 

عوامل جسمی

خستگی، خواب با کیفیت پایین، کار در شیفت شب، قرارگیری غیرطبیعی قامت، فشارهای وارد بر گردن یا شانه، جت‌زدگی، افت قند خون، ورزش شدیدی که به آن عادت ندارید نیز می‌توانند باعث آغاز حمله میگرن شوند.

دکتر میگرن در تهران

عوامل رژیم غذایی

-  تاخیر در وعده غذایی یا از دست دادن آن یا بی‌نظمی وعده‌های غذایی، کم‌آبی بدن، الکل، فراورده‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه، برخی از غذاها مانند شکلات و مرکبات، غذاهای حاوی ماده تیرامین از جمله گوشت‌های فراوری شدخ، عصاره‌های مخمر، ماهی ساردین کنسرو شده، ماهی دودی و برخی پنیرها (مانند پنیر چدار و کممبر) هم می‌توانند محرک میگرن باشند.

 

غذاهایی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند نه درون یخچال و نه به صورت منجمد، میزان بیشتری از تیرامین دارند.

 

عوامل محیطی

 نورهای درخشنده، صفحه نمایش چشمک‌زن مانند صفحه تلویزیون یا صفحه کامپیوتر، سیگار یا اتاق حاوی دود سیگار، سروصدای بلند، تغییرات اقلیمی مانند تغییرات رطوبت و دماهای بسیار پایین و بوهای تند، رطوبت بالای جو از جمله عوامل محیطی آغازگر حمله میگرن هستند.

 

داروها

برخی از انواع قرص‌های خواب، قرص‌های ترکیبی ضدبارداری، درمان هورمونی جایگزین که گاهی برای رفع علائم یائسگی استفاده می‌شود.

 

منبع: همشری آنلاین

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 126 تاريخ : دوشنبه 28 شهريور 1401 ساعت: 16:14

پرخوابی موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟
خواب زیاد اگرچه بیماری نیست اما می‌تواند نشانه بیماری باشد.
 
به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، شاید خیلی افراد در کنار ما باشند یا حتی خود ما علاقه‌ای به خواب بیشتر داریم. خواب کافی برای داشتن پوست زیبا، بدن سالم و آرامش ذهنی لازم است اما پرخوابی پیامد‌های مضری برای سلامت انسان دارد.
 
کم‌خوابی
 
کمبود خواب، علت همه‌چیز از تصادفات اتومبیل گرفته تا خطا‌های پزشکی و بروز انواع بیماری‌ها است.
 
هر ساله فقط در آمریکا، سالانه صدهزار مرگ و میر در بیمارستان‌ها به دلیل خطا‌های پزشکی رخ می‌دهد و نشان داده شده که کمبود خواب سهم مهمی در این مرگ و میرها داشته است.
 
تخمین زده می‌شود ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها در خواب مشکل دارند، در حالی‌که تقریباً ۱۶۴ میلیون تن در هفته از مشکلات مربوط به خواب رنج می‌برند.
 
به گفته کارشناسان علمی، برنامه‌های کاری، تغییر در زندگی شخصی و مسائل مربوط به سلامت عمومی همگی می‌توانند در نخوابیدن نقش عمده‌ای داشته باشند. با این حال اگر به درستی با آن برخورد نشود، محرومیت از خواب می‌تواند خطرناک باشد.
 
در حقیقت، کمبود خواب فقط نمی‌تواند برای سلامتی خود شخص خطرناک باشد، بلکه برای اطرافیان نیز خطرناک است.
 
 
 
بیماری‌های پرخوابی
 
 
اکنون، تحقیقات جدیدی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا انجام شده که نشان داد طیف وسیعی از آزمایشات حرکت چشم، یک نشانگر قابل اعتماد برای از دست دادن خواب است.
 
مرکز تحقیقات ایمز یک مرکز سازمان ناسا است و در بخشی از دره سیلیکون، فرودگاه صحرایی فدرال موقت، در ایالت کالیفرنیا واقع شده‌ است.
 
محققان دریافتند که یک مجموعه ساده و به راحتی قابل دستیابی از اندازه‌گیری حرکت چشم می‌تواند بینش دقیقی از هرگونه نقص عصبی احتمالی ارائه دهد. جالب‌تر از همه، این اندازه‌گیری‌های مشابه به‌طور بالقوه می‌تواند برای شناسایی اختلالات مربوط به خواب ناشی از الکل یا حتی آسیب مغزی باشد.
 
خواب بیش از اندازه با ابتلا به بیماری‌های زیادی مرتبط است و معمولا پیشنهاد می‌شود افراد بزرگسال تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. در ادامه به برخی مشکلات ناشی از پرخوابی اشاره می‌شود.
 
 
 
بیماری‌های پرخوابی
 
 
 
سردرد 
 
خواب بیش از اندازه و پرخوابی که معمولا در تعطیلات اتفاق می‌افتد بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز از جمله سروتونین، تأثیر منفی می‌گذارد. به همین ترتیب اگر در طول روز زیاد بخوابید و خواب شب‌ دچار اختلال شود، احتمالا صبح روز بعد دچار سردرد می‌شوید.
 
اضافه وزن
 
همانند کم‌خوابی، پرخوابی نیز موجب اضافه‌وزن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از ۹ ساعت می‌خوابند تقریبا ۲۱ درصد با اضافه وزن در طول یک دوره ۶ ساله مواجه هستند. محققان معتقدند این اضافه‌وزن با رژیم غذایی و ورزش مناسب جبران نمی‌شود. پرخوابی بر نحوه ذخیره چربی نیز تأثیر می‌گذارد.
 
کمردرد 
 
خوابیدن برای ساعت‌های طولانی و با وضعیت نامناسب می‌تواند موجب کمردرد شود. در نتیجه پرخوابی، عضلات سفت شده و کمردرد ایجاد می‌شود. به منظور کاهش کمردرد، داشتن زندگی پرتحرک و ورزش توصیه می‌شود.
 
امراض قلبی و دیابت نوع ۲
 
مطالعات نشان داده‌اند پرخوابی با ریسک ابتلا به امراض قلبی مرتبط است. در حقیقت، پرخوابی موجب افزایش ریسک مرگ به دلیل مشکلات قلبی می‌شود. همچنین موجب افزایش قند خون در کنار اضافه وزن می‌شود که ریسک دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.
 
اختلال در سلامت روان
 
همان‌طور که بی‌خوابی موجب افسردگی می‌شود، پرخوابی نیز با کندشدن روند بهبود مشکلات سلامت روان مرتبط است. افراد پرخواب با اختلال در سلامت روان و مشکلاتی نظیر نوسانات اخلاقی روبرو هستند.
 
 
 
بیماری‌های پرخوابی
 
 
 
خطر پرخوابی
 
خواب زیاد اگرچه بیماری نیست اما می‌تواند نشانه بیماری باشد؛ افرادی که بیش از حد می‌خوابند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و چاقی قرار دارند. در این‌جا ۶ عارضه جسمی و روانی ناشی از خواب زیاد در شبانه‌روز معرفی شده است:
 
کاهش تمرکز: بر اساس تحقیقات انجمن طب سالمندان آمریکا، خواب مزمن و طولانی‌مدت می‌تواند تأثیرات منفی روی تمرکز در انجام کار‌های روزمره داشته باشد.
 
مرگ زودرس: مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده‌اند که خواب طولانی‌مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. البته هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست اما ظاهرا التهاب در این میان نقش جدی دارد. افزایش خواب و به تبع آن ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش می‌دهد و خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.
 
افسردگی: خواب زیاد و افسردگی می‌توانند علت و معلول هم باشند، به این معنی که هم افسردگی منجر به خواب طولانی‌مدت می‌شود و هم خواب بیش از حد، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به پرخوابی دو برابر بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی هستند.
 
خستگی تمام‌ وقت: ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری‌ شما زمان مشخصی ندارد، کارایی‌تان را از دست می‌دهید. درست است که آخر هفته‌ها و روز‌های تعطیل برنامه خواب همه به هم می‌ریزد اما با این حال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می‌کنند.
 
ابتلا به بیماری‌های قلبی: این بیماری‌ها در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در آمریکا هستند و در این میان خواب بیش از ۹ ساعت در شبانه‌روز شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. در این میان خطر ابتلای زنان به بیماری‌های قلبی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.
 
افزایش وزن: تحقیقات نشان می‌دهد کم‌خوابی به میزان ۲۷ درصد و خواب زیاد به میزان ۲۵ درصد خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. مسلما زمانی که شما بیشتر می‌خوابید، کمتر تحرک دارید و در نتیجه کالری کمتری هم می‌سوزانید.
 
ابتلا به دیابت: هر چه افراد بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه‌وزن می‌شوند و اضافه‌وزن مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است. خواب بیش از حد اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به‌وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد.
 
گفتنی است خواب کافی باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی می‌شود؛ ما به طور متوسط در شبانه‌روز به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیازمندیم.
 
 
اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 118 تاريخ : دوشنبه 21 شهريور 1401 ساعت: 15:33

علت اصلی گرگرفتگی و داغ شدن کف‌پا چیست؟ | بیماری «نوروپاتی» چیست؟ + نحوه درمان
یکی از شایع ترین دلایل داغ شدن کف پا و به اصطلاح گُر گرفتگی آن نوروپاتی دیابتی است که از عواض ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ به شمار می آید و در نتیجه آسیب رسیدن به اعصاب پا ایجاد می شود.

علت اصلی گرگرفتگی و داغ شدن کف‌پا چیست؟ | بیماری «نوروپاتی» چیست؟ + نحوه درمان
به گزارش سلام آنا، شاید شما نیز از جمله کسانی باشید که دستکم چند بار تجربه داغ شدن کف پا و احساس سوزش در این منطقه از بدن را داشته اید. این احساس ناخوشایند و شایع معمولاً در طول شب رخ داده و باعث می شود نتوانید خواب راحتی داشته باشید هر چند شدت آن متغیر بوده و معمولاً با گزگز کردن و مورمور شدن همراه است.
نام این عارضه «نوروپاتی» (neuropathy) است. اما علت چیست؟ در بسیاری از موارد، فشار بیش از حد به کف پا مانند کوهپیمایی یا ایستادن بیش از حد عامل اصلی سوزش کف پاست اما در برخی موارد علت این امر به عفونت قارچی، بارداری یا حتی آسیب به اعصاب محیطی پا باز می گردد.
افرادی که به دیابت یا عفونت اچ آی وی مبتلا هستند و کسانی که مصرف الکل زیاد داشته، از کمبود ویتامین ب رنج می برند یا حتی با سم های خاصی تماس داشته اند، ممکن است دچار داغ شدن کف پا شوند. به طور کلی می توان علت داغ شدن کف پا را به عوامل زیر نسبت داد:

مقالات مرتبط: تشخیص میگرن با نوار مغز

چاقی و اضافه وزن
اعتیاد به دخانیات
مصرف الکل
اضطراب و تنش های عصبی
پوشیدن کفش های نامناسب
پوشیدن جوراب های بافته شده از الیاف مصنوعی
بیماری دیابت
کمبود ویتامین های B6 و B-12
افزایش اسید اوریک خون
اختلال در فعالیت های کلیه
شیمی درمانی
بیماری مزمن کلیوی
نوروپاتی دیابتی

یکی از شایع ترین دلایل داغ شدن کف پا و به اصطلاح گُر گرفتگی آن نوروپاتی دیابتی است که از عواض ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ به شمار می آید و در نتیجه آسیب رسیدن به اعصاب پا ایجاد می شود. در این صورت ممکن است علائمی مانند سر درد، بی حسی در دست و پا و سوزن سوزن شدن زیر پا را نیز حس کنید.

پزشک با انجام آزمایش ها و روش های تشخیصی مختلف عامل داغ شدن پا را کشف کرده و با توجه به آن برای شما دارو تجویز می کند اما برخی روش های خانگی برای جلوگیری از ابتلا به داغ شدن پا نیز وجود دارد که به شرح زیر هستند:

جوراب و کفش مرطوب نپوشید
مرتباً جوراب های خود را عوض کرده و جوراب تمیز بپوشید
کفش های مناسب و اندازه پا بپوشید
از پیاده روی یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید
اگر برای طولانی مدت مجبور به ایستادن هستید هر چند وقت یکبار به پایتان استراحت بدهید
دخانیات و الکل مصرف نکنید
در هوای گرم صندل یا کفش های دارای منفذ بپوشید
در فضاهای عمومی مانند استخر و حمام مواظب عفونت های قارچی باشید
قبل از خواب پاهایتان را برای چند دقیقه در آب سرد قرار دهید و ماساژ بدهید / روزیاتو

 

مقالات دیگر: دندانپزشکی دیجیتال چیست

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 145 تاريخ : يکشنبه 20 شهريور 1401 ساعت: 1:34

اختلال هایپرسومنیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال پرخوابی EDS

درمان پر خوابی

 

اختلال هایپرسومنیا یا پر خوابی یکی از اختلالات خوابیدن است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، اختلال هایپرسومنیا از دسته اختلالات خواب است که در این اختلال، فرد به طور افراطی به خوابیدن روی می‌آورد. در اختلال هایپرسومنیا، فرد در هر زمانی که اقدام کند می‌تواند سریعاً به خواب برود اما پس از حتی چند ساعت خوابیدن بازهم نمی‌تواند خود را شاداب و سرحال ببیند.

اختلال هایپرسومنیا چیست؟
اختلال هایپرسومنیا یا پرخوابی از دسته اختلالات خوابیدن است. در این اختلال فرد به طور طولانی مدت به خواب می‌رود به طوری که حتی از ۱۰ ساعت هم بیشتر می‌خوابد. اختلال پرخوابی یا خواب آلودگی روزانه به گونه ایست که فرد در طول روز دچار احساسی فراتر از خستگی می‌شود. اختلال هایپرسومنیا فرد را حتی در مواقع رانندگی و کارهای روزانه دچار خواب بدون اراده می‌کند.

اختلال هایپرسومنیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال پرخوابی EDS

انواع اختلال هایپرسومنیا
اختلال هایپرسومنیا از دسته اختلالاتی است که در مغز و سیستم عصب مرکزی آن ایجاد می‌شود. این اختلال در زیر گروه اختلالات هشت‌گانه هایپرسومنولنس قرار می‌گیرد که فرد در آن دچار منگی و خواب آلودگی می‌شود. هایپرسومنیای ایدیوپتیک، سندرم کلاین لوین، نارکولوپسی نوع یک و دو، پرخوابی ناشی از بیماری، پرخوابی ناشی از دارو یا مواد، سندرم خواب ناکافی و پرخوابی ناشی از جمله اختلال روانی موارد هشت‌گانه در این اختلال به شمار می‌روند.

تشخیص اختلال هایپرسومنیا
اختلال هایپرسومنیا علائم مختلفی دارد که با بررسی آن علائم در افراد می‌توان ابتلاء یا عدم ابتلای آنها را به این بیماری سنجید. یکی دیگر از راه‌های تشخیص فرد مبتلا به اختلال پر خوابی، پرسشنامه خواب آلودگی اپورت است که میزان و شدت خواب آلودگی فرد را می‌سنجد. اگر فردی در این پرسشنامه نمره صفر آورد، یعنی فاقد این اختلال است. آنچه که رایج‌ترین روش تشخیص پر خوابی یا هایپرسومنیا است مسیری است که فرد با مراجعه به کلینیک خواب به انجام تست خواب‌ها یا پلی سومنوگرام اقدام می‌کند. فرد با این اقدام‌ها بین پرخوابی و بی خوابی تفاوت قائل می‌شود.

علائم فرد مبتلا به اختلال هایپرسومنیا
افراد مبتلا به این اختلال اگرچه ساعت‌ها به خواب بروند، باز هم نمی‌توانند خود را شاداب و سرحال ببینند و همیشه حالت خواب آلوده‌ای دارند به گونه‌ای که به سختی می‌توانند چشمان خود را باز نگه دارند. در این اختلال افراد مبتلا هر زمان که اقدام کنند سریعاً به خواب فرو می‌روند. اضطراب، بی قراری، خستگی، توهم، آشفتگی، کاهش اشتها، مشکلات حافظه و مشکل در تفکر از دیگر علائم ابتلای فرد به این اختلال است. بر اساس مطالعاتی که در کشور آمریکا به دست آمده است، بنیاد ملی خواب آمریکا اعلام داشت که افراد مبتلا، در طول زمانی مشخص نزدیک به ۴۰ درصد علائم این اختلال را از خود نشان می‌دهند.

علل اختلال هایپرسومنیا
عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، افسردگی، اضافه وزن و بی خوابی شبانه می‌توانند در ایجاد این اختلال تأثیر بگذارند. همچنین افرادی که دچار بیماری ام اس یا پارکینسون هستند در خطر ابتلاء به این بیماری قرار می‌گیرند. علاوه بر مصرف داروهایی همچون آرام بخش‌ها یا آنتی هیستامین‌ها، مصرف مواد مخدر و الکل‌ها را هم می‌توان عاملی برای ایجاد این اختلال در افراد دانست. مبتلایان ممکن است در ابتلای به این بیماری بعضی از احساسات را مانند کمبود انرژی یا دشواری تفکر از خود بروز دهند. اختلال نارکولپسی و آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) از دیگر علل‌های ایجاد این اختلال در افراد است.

درمان اختلال هایپرسومنیا
در درمان اختلال هایپرسومنیا مانند سایر اختلالات باید از سلامت جسمانی فرد اطمینان حاصل کرد. در سیر درمانی این بیماری ابتدا پزشک به بررسی علائم می‌پردازد و با بررسی آزمایش خون، اسکن‌های کامپیوتری و آزمایش خواب به صحت یافته‌ها و تشخیص‌های خود می‌پردازد. بنابراین پس از آنکه پزشک به ابتلای شما اطمینان یافت، می‌تواند داروهایی مانند داروهای افسردگی تجویز کند. البته رفتار درمانی شناختی در کاهش علائم پرخوابی بسیار مؤثر است. باید توجه داشت که وجود راه‌های درمانی مبنی بر آن نیست که فرد به طور کلی درمان می‌شود.

اختلال هایپرسومنیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال پرخوابی EDS

عوارض و خسارات ناشی از ابتلای فرد به بیماری اختلال هایپرسومنیا تا چه اندازه است؟
اختلال هایپرسومنیا، می‌تواند افراد را دچار اختلال‌های متفاوتی کند. در این اختلال افراد در حین رانندگی می‌توانند دچار خمیازه شوند و یا در حین کار خود و حضور در جمع‌ها به خوابیدن نیاز پیدا کنند. این احساس ایجاد شده در افراد می‌تواند آنها را با تصادف و دیگر موارد خطرناک رو به رو کند. خستگی ایجاد شده در افراد آنها را از انجام برنامه زمانی خود دور می‌سازد و با کاهش اشتها می‌تواند افراد را دچار کاهش وزن افراطی کند. همچنین افسردگی بعد از بروز این حس خواب آلودگی تا جایی پیش می‌رود که فرد مبتلا از روند طبیعی زندگی اجتماعی و کاری خود فاصله می‌گیرد بنابراین باید این اختلال به زودی پیگیری و درمان شود. ایجاد مشکلات در تفکر و حافظه از مهمترین خساراتی است که این اختلال از خود باقی می‌گذارد.

دندانپزشکی امیرآباد

 

 

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 114 تاريخ : يکشنبه 13 شهريور 1401 ساعت: 22:06

معرفی کتاب راهنمای نوروفیدبک و نقشه برداری مغز

فواید نوروفیدبک چیست

به گزارش میگنا کتاب راهنمای نوروفیدبک و نقشه برداری مغز توسط رابرت لانگو ، پزشک بالینی و رییس انجمن بین المللی تحقیقات نوروفیدبک نوشته شده است این کتاب توسط دکتر یاسین نجفی زادگان و خانم حمیده پناهی به فارسی برگردانده شده و در انتشارات پژوهشگران برتر چاپ شده است

این کتاب شامل ۵ فصل است که به سوالاتی از این دست پاسخ می‌دهد:
۱-الکتروانسفالوگرافی با نقشه برداری مغز qeeg چیست ؟

۲- برای یک ثبت خوب نقشه مغزی باید چه کرد ؟

۳-آماده سازی نوروفیدبک چیست ؟ قراردادهای لازم برای کار ، تعداد جلسات ، هزینه ها و ... چگونه محاسبه می‌شود ؟

۴- در فصل چهارم به ۳۰ سوال متداول در مورد نوروفیدبک و نقشه برداری مغز پاسخ داده میشود

۵-و در نهایت چگونه یک نوروفیدبک بهینه داشته باشیم ؟

 

در این کتاب سعی شده است به صورت خلاصه و کامل تمام آنچه شما در مورد نقشه برداری مغز و همچنین نوروفیدبک بدانید ، شرح داده شده است

پس از مسلط شدن به این کتاب آمادگی برای ورود به پروتکل های درمان و روش های بالینی در کمک درمان نوروفیدبک را خواهید داشت
آموزش نوروفیدبک راه حل علمی برای آسیب‌های سر، اثرات استرس در زندگی و شرایط مختلف، توسط تنظیم عملکرد موج مغزی است. الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG)، که به عنوان”نقشه برداری مغز” اطلاق میشود و همچنین آموزش نوروفیدبک قدمتی 50 ساله دارند.

با این حال آنها هنوز هم از بسیاری جهات حوزه‌های جدیدی به حساب می‌آیند. تعداد زیادی از مبتکرین و متخصصان از حوزه‌های مختلف گرد هم آمده اند تا با اشتراک تخصص خود به رشد هر دو حوزه کمک کنند . در نتیجه، QEEG و Neurofeedback از یک تاریخ متمایز و منحصر به فرد بهره مند اند. برای درک صحیح این رشته‌ها مطالعه چند نظریه مرتبط با آنها ضروری است؛ اینکه نوروفیدبک چه کاری برای مغز انجام میدهد، چگونه به اختلالات آن کمک می‌کند، و بهترین راه به کار گیری آن چیست .
هر نظریه طرفداران خودش را دارد. بنابراین، پزشکان از ادعای درمان اختلالات مغز توسط نوروفیدبک اجتناب میکنند و درمقابل پیشنهاداتی درباره چگونگی تعدیل علائم از طریق آموزش امواج مغزی ومراعات سبک زندگی(به عنوان مثال، رژیم غذایی، عادات خواب) ارائه می‌دهند. علاوه بر این، طول درمان (آموزش امواج مغزی) در میان مراجعان متفاوت است.

بنا به همین گزارش از میگنا نوروفیدبک مؤثر معمولا به طور متوسط 30-40 جلسه طول می‌کشد. بعضی از مراجعان در عرض 20 جلسه به نتیجه می‌رسند در حالی که دیگران ممکن است بیش از 60 جلسه برای درمان موثرلازم داشته باشند. هنگامی که مراجعان به اهداف خود برای بهبود علائم، کیفیت زندگی روزمره و غیره دست یابند، معمولا 5 تا 10 جلسه اضافی برای کمک به تثبیت مزایای آموزش نوروفیدبک برای آنها در نظر گرفته میشود.
نوروفیدبک مداخله ای است که به منظور بهبود، حل یا درمان اختلالات مغز و سیستم عصبی مرکزی مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از اختلالات و نشانه‌های رایج عبارتند از: اضطراب، افسردگی، نقص شناختی، بی خوابی، کمبود تمرکز و توجه، نقص‌های هیجانی، سردرد، درد مزمن و سایر مشکلات. نوروفیدبک تاریخچه ای 50 ساله دارد. و در ابتدا برای تشخیص تشنج، کمبود توجه و اعتیاد استفاده می‌شد. نوروفیدبک به طور کلی یک روش امن و بی خطر در نظر گرفته می‌شود و عوارض جانبی مضر ندارد.

لمینت بدون تراش

 

 

 

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 131 تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1401 ساعت: 20:39

علت و درمان زانو درد: چگونه درد زانو را تسکین دهیم؟

فیزیوتراپی دست

صمت نیوز

زانودرد مشکل رایجی است که افراد را در سنین مختلف درگیر خواهد کرد. زانودرد می‌تواند ناشی از آسیب، مانند پارگی رباط یا غضروف باشد. علاوه بر این مشکلات پزشکی مانند آرتریت و نقرس و عفونت هم ممکن است باعث زانودرد شوند. بسیاری از انواع زانودرد خفیف، با مراقبت خوب می‌شوند. فیزیوتراپی و زانوبند نیز می‌توانند باعث تسکین درد شوند. با این حال در برخی موارد زانوی شما نیازمند درمان جراحی خواهد بود.

مختصری از آناتومی زانو
زانو مفصل آسیب‌پذیری است که در اثر فعالیت‌های روزمره، مانند بلند کردن اجسام و زانو زدن و فعالیت‌های سنگین مانند دویدن و ایروبیک فشار زیادی را تحمل می‌کند.

زانو از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

تیبیا (درشت‌نی): این قسمت همان استخوان ساق پا یا استخوان بزرگ‌تر پایین پا است.
فمور: این قسمت همان استخوان ران یا استخوان بالای پا است.
پاتلا (کشکک زانو): این قسمت همان کشکک زانو است.
دلایل زانودردپر
زانودرد ممکن است در اثر آسیب، مشکلات حرکتی، انواع آرتریت و مشکلات دیگر باشد.

آسیب


آسیب به زانو ممکن است رباط‌ها، تاندون‌ها یا کیسه‌های پر از مایع (بورسا) را که دور مفصل زانو و استخوان‌ها هستند، غضروف و رباط‌های تشکیل دهنده‌ی این مفصل را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از رایج‌ترین آسیب‌های زانو عبارتند از:

آسیب ACL: آسیب ACL عبارت است از پارگی رباط صلیبی (ACL) که یکی از 4 رباطی است که استخوان ساق پا را به استخوان ران وصل می‌کند. آسیب ACL بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که بسکتبال، فوتبال آمریکایی یا ورزش‌های دیگری انجام می‌دهند که نیازمند تغییر مسیر ناگهانی هستند. ACL عمدتاً باعث درد جلوی زانو می‌شود.
شکستگی: ممکن است استخوان‌های زانو، از جمله کشکک زانو (پاتلا) در اثر افتادن یا تصادفات رانندگی دچار شکستگی شوند. همچنین افرادی که استخوان‌هایشان در اثر پوکی استخوان ضعیف شده‌اند، ممکن است با حرکات ساده‌ای مثل قدم برداشتن نادرست دچار شکستگی زانو شوند.
پارگی مینیسک: مینیسک غضروفی سفت و لاستیکی مانند است که نقش جاذب فشار بین استخوان ساق پا و استخوان ران را دارد. این قسمت ممکن است با چرخش ناگهانی در زمانی که وزنی روی آن است، پاره شود.
بورسیت زانو: برخی از آسیب‌های زانو باعث التهاب بورسا، که کیسه‌های کوچک حاوی مایع هستند و از قسمت بیرونی مفصل زانوی شما محافظت می‌کنند تا تاندون‌ها و رباط‌ها به نرمی روی مفصل بلغزند، خواهند شد.
تاندونیت کشکک زانو: تاندونیت باعث التهاب و تورم یک یا چند تاندون، که بافت‌هایی ضخیم و فیبری هستند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند، خواهد شد.
مشکلات حرکتی
شل شدن: گاهی اوقات آسیب یا دژنراسیون استخوان می‌تواند باعث جدا شدن تکه‌ای از استخوان یا غضروف و رها شدن آن در فضای مفصل شود. این مورد باعث بروز مشکلی نخواهد شد مگر اینکه این قسمت جدا شده باعث اختلال در حرکات مفصل شود؛ که در این صورت، حالتی پیش می‌آید که مانند گیر کردن مداد لای لولای در خواهد بود.
سندرم باند ایلیوتیبیال: این مشکل زمانی رخ می‌دهد که نوار بافتی محکمی که از بیرون ران تا بیرون زانو کشیده شده (باند ایلیوتیبیال)، به قدری کشیده و تنگ شود که به قسمت بیرونی استخوان ران ساییده شود. دوندگان دوی مسافت (ماراتن) و دوچرخه‌سواران بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این سندرم قرار دارند.
انواع آرتریت


بیش از 100 نوع آرتریت وجود دارد. رایج‌ترین انواع آرتروز زانو عبارتند از:

استئوآرتریت (آرتروز): آرتروز که گاهی اوقات آرتریت دژنراتیو نیز نامیده می‌شود، رایج‌ترین نوع آرتریت است.این مشکل نوعی مشکل پارگی و فرسودگی بوده و زمانی رخ می‌دهد که غضروف زانو در اثر استفاده و افزایش سن تحلیل رود.
آرتریت روماتوئید (روماتیسم): روماتیسم، طاقت‌فرساترین نوع آرتریت، مشکل خودایمنی است که ممکن است هر یک از مفاصل بدن، از جمله زانو را درگیر کند. اگرچه روماتیسم یک بیماری مزمن است، اما شدت‌های مختلفی دارد و حتی ممکن است متناوب باشد.
نقرس: این نوع آرتریت زمانی رخ می‌دهد که کریستال‌های اسید اوریک در مفصل به وجود آید. اگرچه نقرس اکثراً شست پا را درگیر می‌کند، اما ممکن است زاو را نیز درگیر کند.
شبه نقرس یا نقرس کاذب: نقرس کاذب که گاهی با نقرس اشتباه گرفته می‌شود، به دلیل تشکیل کریستال‌های حاوی کلسیم در مایع مفصلی ایجاد می‌شود. شبه نقرس اکثراً زانوها را بیشتر از سایر مفاصل درگیر می‌کند.
امروزه پزشکان از روش های درمانی بسیاری برای کنترل درد انواع آرتروز زانو استفاده می‌کنند تا بیماران بتوانند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. بنابراین در صورت داشتن هر یک از بیماری‌های بالا نگران نباشید زیرا مشکل شما قابل درمان خواهد بود.

مشکلات زانو چگونه تشخیص داده می‌شوند؟
اشعه‌ی ایکس: در این آزمایش از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی برای ایجاد تصاویری از بافت‌ها، استخوان‌ها و اندام داخلی استفاده می‌شود.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): در این آزمایش از آهنرباهای بزرگ، امواج رادیویی و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام‌ها و ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌شود و اغلب برای تشخیص آسیب یا بیماری در رباط‌ها و عضلات پیرامونی کاربرد دارد.
اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT یا CAT): در این آزمایش از اشعه‌ی ایکس و کامپیوتر استفاده می‌شود تا تصاویر افقی یا محوری (که اسلایس نامیده می‌شود) از بدن ایجاد شود. در سی‌تی اسکن تصاویر دقیقی از بخش‌های مختلف بدن از جمله: استخوان‌ها، عضلات، چربی‌ها و اندام داخلی به دست خواهد آمد.
درمان زانودرد
بسته به این که دلیل زانودردتان چیست، پزشکان و متخصصان طب فیزیک روش‌های درمانی مختلفی را برای درمان زانو درد شما توصیه می‌کنند. اما هنگامی که روش‌های درمانی غیرجراحی موثر واقع نشوند و زانو درد شما بسیار حاد باشد از روش جراحی استفاده می‌کنند.

جراحی
جراحی آرتروسکوپی: بسته به آسیب شما، پزشک آسیب مفصل شما را با استفاده از دوربین فیبر-اپتیک و ابزار باریک و بلندی که از طریق برش‌های کوچکی در اطراف زانو وارد بدن می‌شوند، معاینه و ترمیم خواهد کرد. ممکن است از آرتروسکوپی برای خارج کردن تکه‌ها شل از مفصل زانو، خارج کردن یا ترمیم غضروف آسیب‌دیده (مخصوصاً اگر باعث قفل شدن زانو شود) و ترمیم رباط‌های پاره استفاده شود.
جراحی تعویض نسبی زانو: در این عمل جراح فقط قسمتی که بیشترین آسیب‌دیدگی را دارد را با اجزایی از جنس فلز و پلاستیک تعویض می‌کند. این جراحی را می‌توان از طریق برش‌های کوچک انجام داد، در نتیجه زودتر از جراحی تعویض کامل زانو بهبود خواهید یافت.
جراحی تعویض کامل زانو: در این عمل جراح استخوان و غضروف آسیب‌دیده را از استخوان ران، استخوان ساق پا و کشکک زانو جدا می‌کند و به جای آن مفصل مصنوعی از جنس آلیاژ فلز، پلاستیک‌های باکیفیت و پلیمر قرار می‌دهد.
استئوتومی: در این عمل استخوان از استخوان ران و استخوان ساق پا جدا می‌شود تا زانو متوازن‌تر شود و درد آرتروز کاهش یابد. این عمل کمک می‌کند تا نیاز به جراحی تعویض کامل مفصل زانو به تعویق افتد یا دیگر نیازی به این جراحی نباشد.


ایمپلنت دندان فوری در تهران

 

 

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 151 تاريخ : دوشنبه 7 شهريور 1401 ساعت: 20:41

معاون وزیر بهداشت:
آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز مرجع تحقیقات علوم شناختی است


نقشه برداری مغزی

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با دارا بودن امکان ثبت سیگنال های مغزی، تصویربرداری ساختاری و کارکردی برای مطالعات پیشرفته و آسیب شناسی مغزی، یک مرجع برای تحقیقات علوم شناختی است.

 

فرید نجفی روز شنبه در حاشیه بازدید از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در پاسخ به سوالی در مورد مهم ترین نقطه قوت این آزمایشگاه ملی، اظهار داشت: بزرگترین نقطه قوت این مرکز پیشرفته در کشور این است که می تواند یک مرکز مرجع (reference) برای تمامی تحقیقاتی که در حیطه علوم شناختی انجام می شود، باشد.

 

وی توضیح داد: ما در علوم پزشکی کاملا آمادگی داریم که در کنار این آزمایشگاه ملی قرار گیریم و کارهای این حیطه را اصلاح و بهبود بخشیم.

 

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی ایجاد شده است که به صورت هیات امنایی اداره می شود. این آزمایشگاه یک موسسه ملی است که در اختیار همه دانشگاه ها و محققان کشور قرار دارد.

 

دستگاه های تصویربرداری تشدید مغناطیسی ۳ تسلا، تحریک غیرتهاجمی مغزی (TMS و TCS سازگار با MRI)، الکتروانسفالوگرافی (شامل سیستم سازگار با MRI) و طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (FNIRS) از دستگاه های موجود در این آزمایشگاه است.

 

این آزمایشگاه همچنین مجهز به امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و همچنین ارزیابی شناختی است.

لمینت دندان اقساطی تهران

 

 

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 146 تاريخ : يکشنبه 6 شهريور 1401 ساعت: 22:22

بیوفیدبک چیست؟

مرکز بیوفیدبک

بیوفیدبک یک تکنیک ذهن و بدن است که شامل استفاده از بازخورد دیداری یا شنیداری برای آموزش افراد، تشخیص علائم و نشانه‌های فیزیکی استرس و اضطراب است؛ مانند: افزایش ضربان قلب، دمای بدن و تنش عضلانی.

ناطقان: با یادگیری نحوه کنترل اثرات فیزیکی و روانی استرس با استفاده از بیوفیدبک، افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه ذهن و بدن خود را آرام کنند و بهتر با علائم استرس کنار بیایند.

هدف بیوفیدبک ایجاد تغییرات ظریف در بدن است که منجر به اثر دلخواه می شود. این ممکن است شامل آرام کردن برخی از ماهیچه ها باشد که ضربان قلب یا احساس درد را کاهش می دهد. برخی از عملکردهایی که افراد می توانند کنترل آن ها را یاد بگیرند عبارتند از: جریان فشار خون، ضربان قلب، تنش عضلانی و کنترل درد

انجمن فیزیولوژی روانی کاربردی و بیوفیدبک را به عنوان فرآیندی تعریف می کند که به افراد اجازه می دهد فعالیت فیزیولوژیکی خود را به منظور بهبود سلامت یا عملکرد تغییر دهند. با استفاده از ابزارهای اندازه گیری دقیق، اطلاعات مربوط به عملکرد بدن در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ارائه این اطلاعات اغلب همراه با تغییرات در تفکر، احساسات و رفتار از تغییرات فیزیولوژیکی مورد نظر پشتیبانی می کند. با گذشت زمان، این تغییرات می تواند بدون استفاده مداوم از یک ابزار دوام بیاورد.


انواع بیوفیدبک

انواع مختلفی از بیوفیدبک وجود دارد. رویکرد خاصی که برای استفاده انتخاب می‌کنید ممکن است به آنچه امیدوارید انجام دهید و آنچه درمانگر یا پزشک شما توصیه می‌کند، بستگی دارد.


بیوفیدبک تنفسی

بیوفیدبک تنفسی شامل پوشیدن نوارهای حسگر در اطراف قفسه سینه و شکم برای نظارت بر میزان و الگوهای تنفس است. با آموزش، افراد می توانند یاد بگیرند که کنترل بیشتری بر میزان تنفس خود داشته باشند که همین موضوع می تواند در موقعیت های مختلف از جمله هنگام تجربه اضطراب کمک کند.
دریافت مشاوره آنلاین از پزشک متخصص
بیوفیدبک تغییرپذیری ضربان قلب

با بیوفیدبک تغییرپذیری ضربان قلب، بیماران از دستگاهی استفاده می کنند که به حسگرهای گوش یا انگشتان یا حسگرهایی که روی مچ دست، قفسه سینه یا بالاتنه قرار می گیرد متصل است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بیوفیدبک تغییرپذیری ضربان قلب ممکن است برای تعدادی از اختلالات مختلف از جمله آسم و افسردگی مفید باشد.


پاسخ گالوانیکی پوست

پاسخ پوست گالوانیک که به عنوان رسانایی پوست نیز شناخته می‌شود، نوعی بیوفیدبک است که شامل اندازه‌گیری عرق روی سطح پوست است. این نوع بیوفیدبک یک نشانگر مفید برای تشخیص سطح برانگیختگی عاطفی است. جدا از عملکرد تنظیم کننده حرارت عرق، حرکت عاطفی نیز می تواند باعث تعریق شود. هرچه افراد قوی‌تر برانگیخته شوند، رسانایی پوست آنها قوی‌تر خواهند بود.


بیوفیدبک فشار خون

بیوفیدبک فشار خون شامل پوشیدن دستگاهی است که اطلاعاتی در مورد فشار خون بیمار ارائه می دهد. این دستگاه‌ها اغلب کاربر را از طریق تکنیک‌های آرام‌سازی که ممکن است از نشانه‌های بصری، تمرین‌های تنفسی یا موسیقی استفاده کنند، راهنمایی می‌کنند. در حالی که چنین دستگاه‌هایی محبوبیت پیدا کرده‌اند، اما یک مطالعه با مرور هشت کارآزمایی قبلی، شواهدی مبنی بر اینکه این نوع بیوفیدبک تأثیر طولانی‌مدتی بر فشار خون بالا دارد، پیدا نکرد.


بیوفیدبک حرارتی (بازخورد دما)

در بیوفیدبک حرارتی، بیماران از حسگرهایی استفاده می کنند که جریان خون را در پوست تشخیص می دهد. از آنجایی که افراد اغلب در مواقع استرس افت دمای بدن را تجربه می‌کنند، چنین دستگاه‌هایی می‌توانند به افراد کمک کنند تا بهتر تشخیص دهند که چه زمانی احساس ناراحتی می‌کنند.


نوروفیدبک (EEG Biofeedback)

نوروفیدبک شامل استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای اندازه گیری فعالیت امواج مغزی است. سنسورهای پوست سر به دستگاه EEG متصل می شوند. نوروفیدبک گاهی اوقات به عنوان یک درمان غیر تهاجمی برای اختلال نقص بیش فعالی (ADHD)، درد، اعتیاد، اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات استفاده می شود.


الکترومیوگرافی

با الکترومیوگرافی، سنسورها در نقاط مختلف بدن قرار می گیرند و به دستگاه EMG متصل می شوند. این دستگاه با نظارت بر فعالیت الکتریکی که منجر به انقباض عضلانی می شود، تغییرات تنش عضلانی را در طول زمان تشخیص می دهد.

بیوفیدبک

به این نکته توجه کنید که تکنیک بیوفیدبک به طور کلی به عنوان یک نوع آموزش در نظر گرفته می شود تا یک درمان! با آموزش و تمرین، می توان از بیوفیدبک برای کمک به افراد در توسعه مهارت های جدید استفاده کرد که ممکن است به آنها در مقابله یا عملکرد بهتر کمک کند.

یک جلسه بیوفیدبک اغلب بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. یک دوره درمانی معمولی اغلب شامل چهار تا شش جلسه است، اگرچه هشت تا ۱۰ جلسه نیز غیرمعمول نیستند. مدت زمان درمان و تعداد جلسات مورد نیاز به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

چگونه به آموزش پاسخ می دهید
شرایطی که روی آن تمرکز می کنید
اهداف شما برای درمان

در طول یک جلسه معمولی بیوفیدبک حسگرهای الکتریکی بسته به نوع پاسخ اندازه گیری شده به نواحی خاصی از بدن شما متصل می شوند. این حسگرها به یک دستگاه اندازه گیری متصل خواهند شد که بازخورد پاسخ های فیزیکی شما را ارائه می دهد. در طول جلسه، درمانگر شما را از طریق تمرینات ذهنی مختلف که ممکن است شامل تکنیک های تجسم، مدیتیشن، تنفس یا آرامش باشد، راهنمایی می کند. در حین انجام این فعالیت ها، اطلاعات مربوط به پاسخ فیزیکی خود را از دستگاه اندازه گیری دریافت خواهید کرد. برای اینکه بیوفیدبک مؤثر باشد، نیاز است که افراد در درمان آن ها نقش فعالی داشته باشند. موفقیت معمولا مستلزم آن است که افراد به طور منظم بین جلسات آموزشی تمرین کنند.


عوامل موثر در موفقیت بیوفیدبک

بیوفیدبک به ویژه برای مدیریت استرس و همچنین شرایط مختلفی که ممکن است در اثر استرس تشدید شوند مفید است، از جمله:

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD)
اضطراب
صدمات مغز یا افسردگی
اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
فشار خون بالا و پایین
شرایط سلامت روان
میگرن
درد
واکنش های فیزیکی به استرس
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)


مزایای بیوفیدبک

مانند سایر روش های درمان، بیوفیدبک هم جنبه های مثبت و منفی خاص خود را دارد. این روش ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین مهم است که مزایا و خطرات آن را قبل از تعیین اینکه آیا بهترین انتخاب برای شرایط شماست، در نظر بگیرید. بنابراین برخی از دلایل انتخاب بیوفیدبک را در ادامه مرور می کنیم:


بیوفیدبک غیر تهاجمی است

بیوفیدبک ممکن است در شرایطی که سایر درمان ها مؤثر نبوده اند یا افراد قادر به مصرف داروهای خاص نیستند، مناسب باشد. از آنجایی که بیوفیدبک غیر تهاجمی است، بیماران ممکن است آن را در شرایطی ترجیح دهند که سایر درمان ها ممکن است تهاجمی تر یا مختل کننده باشند.


بیوفیدبک می تواند درمان های دیگر را تکمیل کند

آموزش بیوفیدبک نیز می تواند به عنوان بخشی از رویکرد درمانی مورد استفاده قرار گیرد. مردم اغلب استفاده از بیوفیدبک را برای تقویت سایر درمان ها، از جمله داروها و استراتژی های آرامش، انتخاب می کنند.


بیوفیدبک می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را کنترل کنید

بیوفیدبک همچنین به افراد می‌آموزد که چگونه واکنش‌های خود را در موقعیت‌های استرس‌زا کنترل کنند، همین موضوع می‌تواند به افراد کمک کند تا کنترل بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند استرسی را که ممکن است در زندگی روزمره خود با آن مواجه می‌شوند و همچنین استرس ناشی از شرایط سلامتی دیگر را مدیریت کنند. بیوفیدبک همچنین می تواند مزایای دیگری برای سلامت روان داشته باشد، از جمله یادگیری تکنیک های جدید برای مقابله با احساس اضطراب و مدیریت پاسخ های عاطفی.

آموزش بیوفیدبک می تواند به افراد کمک کند تا در مورد سلامتی خود احساس مسئولیت، کنترل و توانمندی کنند.


اثربخشی

در حالی که محققان مطمئن نیستند که چگونه و چرا بیوفیدبک اثر بخش است، اما این را می‌دانند که در درمان انواع شرایط، امیدوارکننده بوده است. این امر توسط بسیاری در زمینه پزشکی به عنوان یک درمان جایگزین برای اختلالات خلقی و اضطراب پذیرفته شده است.

یک بررسی نشان داده که بیوفیدبک و نوروفیدبک پتانسیل زیادی برای درمان اختلالات خلقی و اضطرابی، از جمله PTSD، اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی در بزرگسالان دارند.
همچنین ثابت شده است که بیوفیدبک، به ویژه نوروفیدبک، تمرکز را بهبود می بخشد و بیش فعالی را در افراد مبتلا به ADHD کاهش می دهد.
یک متاآنالیز نشان داد که بیوفیدبک افسردگی و تنش عضلانی را کاهش می دهد و مقابله شناختی را در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن بهبود می بخشد.
یک بررسی سیستماتیک نشان داد که بیوفیدبک به بهبود فرآیندهای شناختی، خلق و خو و اضطراب در درمان اختلالات بالینی مانند ADHD، بیماری آلزایمر، بی اشتهایی، افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال مصرف مواد و PTSD کمک می کند.


مواردی که باید در نظر بگیرید

بیوفیدبک به طور کلی به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می شود، اما همیشه باید قبل از شروع با پزشک یا درمانگر خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید. بیوفیدبک لزوما برای همه مناسب نیست و سایر رویکردها ممکن است برای موقعیت منحصر به فرد شما بهتر عمل کنند. اگر به این نتیجه رسیدید که بیوفیدبک برای شما مناسب است، مطمئن شوید که اعتبار حرفه ای را که شما را درمان می کند بررسی کنید و از هزینه های احتمالی آموزش بیوفیدبک خود، از جمله هزینه هر جلسه و هزینه های مرتبط با دستگاه هایی که ممکن است نیاز به خرید داشته باشید، آگاه باشید.


هزینه

هزینه های بیوفیدبک می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد و این موضوع به آموزش، صلاحیت و تجربه درمانگر بیوفیدبک بستگی دارد. همچنین تعدادی دستگاه بیوفیدبک خانگی و پوشیدنی در بازار موجود است.


دستگاه های بیوفیدبک

دستگاه های بیوفیدبک به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. اولین مورد آن‌هایی هستند که توسط متخصصان پزشکی و سلامت روان استفاده می شوند. دوم آن‌هایی هستند که در بازار مصرف برای استفاده شخصی در دسترس هستند. به یاد داشته باشید که اکثر دستگاه هایی که برای خرید در دسترس هستند، از نظر ایمنی یا اثربخشی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) ارزیابی نشده اند. فراموش نکنید که بهتر است با پزشک خود در مورد دستگاه های موجود صحبت کنید.

دستگاه های بیوفیدبک بالینی: دستگاه های بیوفیدبک که برای اهداف بالینی استفاده و توسط FDA تنظیم می شوند. این دستگاه ها اغلب از طریق مطب درمانگر بیوفیدبک یا مطب یک پزشک دیگر در دسترس هستند.
دستگاه های بیوفیدبک استفاده شخصی: تعدادی از دستگاه های بیوفیدبک را می توان برای استفاده شخصی و خانگی از خرده فروشان مختلف آنلاین خریداری کرد. چنین دستگاه‌هایی اغلب شامل سنسورهایی هستند که اطلاعات را ضبط می‌کنند و سپس می‌توانند به رایانه متصل شوند. سایر دستگاه‌های پوشیدنی از حسگرهایی استفاده می‌کنند که سپس اطلاعات را از طریق یک برنامه در دستگاه تلفن همراه شما ارائه می‌کنند. این دستگاه ها شامل ابزارهای پوشیدنی از حسگرهای عضلانی گرفته تا واحدهای پاسخ پوست و مانیتورهای امواج مغزی هستند.



کلام آخر

شایان ذکر است؛ اگر فکر می کنید برای شما یا اطرافیانتان بیوفیدبک مفید است، با درخواست از پزشک مراقبت اولیه خود برای ارجاع به یک پزشک معتمد را شروع کنید.

در انتها بار دیگر گفتنی است که بیوفیدبک یکی از گزینه هایی است که ممکن است به شما برای کنترل بیشتر بر پاسخ ها و رفتارهای فیزیکی خود کمک کند. همچنین مزایا، خطرات و هزینه های بالقوه مرتبط با این نوع آموزش را در نظر داشته باشید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

 

 

اخبار مجالس و عروسی...
ما را در سایت اخبار مجالس و عروسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ادمین rahaclinic بازدید : 139 تاريخ : شنبه 5 شهريور 1401 ساعت: 20:23